SWITSMILE

Wednesday, May 12, 2010

7 keajaiban dunia4, MP ???


Salam,

MP nie bukan Mahkota Parade yg kat MELAKA tu tau MP tu bermaksud Machu Picchu 'Gunung Tua' dalam bahasa Quechua atau pun org panggil KOTA INCA YG HILANG yg terletak di PERU..yaitu salah satu dari 7 keajaiban dunia yg terbaru...OK paham dah...
Cerita dia pendek ajar...sebab dia nie macam 1 simbolik bg kerajaan INKA...yg boleh tersenarai dlm dunia tu sebab dia nie dbina pada 1450, tapi dia di tinggalkan selama 100tahun kemudian....sebabnya masa tu bangsa SEPANYOL sibuk nak takluk INKA...walu pun dtinggalkan selama tu...kota tu tetap tersergam ....GAH...tp ada la...yg pecah sini pecah sana...hehe...
Lama tu baru diketemukan semula oleh ahli arkeologi (org yg carik2 or kaji2 purba kala nie la) pada tahun 1911..Pehtu PERU pun mulakan kerja2 mengambil semula artifak2 dalam tu...so sampai skrang dia jadik FAMOUS....

4 comments:

  1. hrumm...1 info yg menarik.. :)

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    IKHLAS KE - PART 2

    ReplyDelete
  2. nabilah,xsempat nk smbung g hbs 7keajaiban dunia,lptop rosak.gna hpne,susah,kypad kecik.t kita pegi ke apa kata hati ya.

    ReplyDelete
  3. hazwan..tmpt ni mmg cntk,tp tkt sikit ar,sbb tmpt pningalan org dulu2.dh jd sejarah pn..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails