SWITSMILE

Thursday, May 13, 2010

7 keajaiban dunia5 CI

Salam,

Nie la CI atau pun Coloseum yg terletak di Ibukota ITALY,ROME. Dia ni didirikan oleh Raja Vespasian dan disiapkan oleh anak nya TITUS.

COLOSEUM ni adalah sebuah gedung pertunjukan yg BESAR atau pun sebuah lapangan besar yg dbina dlm 70 sampei 82m tapi ada plak mulut2 yg kata 79sm...ntah eden pun xberapa nak pasti....

Asal nama Coloseum ni plak mai dari sebuah patung yg bernama COLOSSUS.Coloseum dbina untuk 50.000org penonton.....ramei2 kita poei melawat....nak tgk petunjukkan mmg dah tak ado nak g melawat ada lah tapaknya....Ok..

Dalam upacara pembukaan Coloseum tu plak yg mgmbik masa selama 100hari tu, ada la sebanyak 9000 binatang TERBUNUH...WOW tempat ni tempat apa ya sebenarnya....(hmmm adakah tempat penyembelihan binatang2 hehehe- ops jgn judge g meh kita habiskan cita dlu baru tau....) tak sabo tul....

Lantai2 kat dalam tu plak depa letak pasiaq ajar..supaya darah2 hasil pembunuhan tu tak mengalir...

HEHE sebenarnya Coloseum ni adalah tempat PERTARUNGAN antara BINATANG, GLADIATOR n ada la g pertarungan2 yg depa adakan...dalam AIR pun ada gak...sempoi wo...
Bukan kata binatang buas jar mati, orang pun sama banyak gak yg mati..

Tapi lani tempat tu dah byk berubah depa dh STOP dah main benda2 cam dlu2 tu...
Coloseum tu penah rosak teruk sebab penah kena sambar PETIR...tu la pasai banyak sangat darah TUMPAH..

So ader sapa2 yg berminat sila lah mendaftarkan diri d tempat2 perlancongan...untuk melawat tempat zaman omputeh dolu2...

Hmm best gak bila kita dapat tau tentang 7 keajaiban dunia nie....so bila d tanya oleh cecikgu ka kenkawan ka...ada la bahan nak sembang..tak der la kita buta SEJARAH...HEHEHE yg best nya sejarah MALAYSIA dah khatam lum...hehehe lum g ar....nanti2 yek....

1 comment:

  1. Assalamualaikum...

    Bruce Lee pernah buat penggambaran filem di sini iaitu babak dia berlawan dengan Chuck Norris..(ejaan x pasti)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails