SWITSMILE

Thursday, May 6, 2010

7 keajaiban dunia...TBC tu aper.....???




Salam,


Tahu kah anda gambar apakah ini???hehe ni lah Tembok Besar China...dia teletak di CHINA lah takkan kat MALAYSIA kot hehehe jgn mare...

Tembok Besar China nie adalah kubu China masa zaman silam yg dbina dlm 200sm dulu n dpekukuhkan g dlm pghujung abd k14 sampai awai abd k17...Masa tu masa Dinasti Ming dia buat tembok tu sebab atas musabab iaitu nak lindung China dr kena serang dengan puak Mongol n Turki...

Mula2 skali ada la dlm beberapa tembok jar x pjg pun,pendek2 la gitu sebab nak elak dr perompak2 dr puak NOMAD (Mongolia n Manchuria) yg nak masok...isk3 bz body betui...tak malu nak masok tempat org kan.....

Sesunguhnya la TBC ni dbina pd abad k9sm...sebab nya nak halang penceroboh dkt bhg UTARA. Pemerintah d tgh China plak masa tu dh bina tembok n dia la yg sambungkan kubu2 ptahanan kat kawasan sempadan ...yg tu lah tembok plg awai..

Sampai lah zaman perang..perang nie tak habis2 ...tak leh stop (Bangsawan vs Raja) dr macam2 negeri... Demi mghalang serangan dr negeri lain byk2 negeri tu pun bina lah tembok depa d kawasan pergunungan...

Masa 221sm plak MAHARAJA QIN (nama sebenar Qin Shi Huang) dah satukan China.. Dia la yg sambungkan tembok2 yg belambak yg separuh2 had yg byk2 negeri tu buat...

Lepas kepada Dinasti Qin,mai la Dinasti Han, Han nie plak tolong sambung bg lagi panjang n panjang g tembok tu sampai 10km jauhnya...Lebih kurang 2ribu tahun lalu, penguasa dr pelbagai Dinasti d China ni masing2 bina tembok sampai PANJANG leh mencecah 50km....

Tembok Besar yg org dok kata tu Tembok Besar Besar yg dbina masa Dinasti Ming (1368 - 1644) ikut fakta tu...hehehe jgn men2....

Tembok Besar ni dah jd pojek pertahanan askar,,dia dbina ikut tinggi rendah lereng gunung,lintas padang pasiaq,lintas g padang ghumput n tanah paya...n dia d buat kat puncak gunung kat sebelah lereng curang....eh cilap plak CURAM....hehehe i'm SORRY...

So d kesempatan itu askar susah nak serang.....t jatuh la pulokkkk.....HAHA padan muka DEPA...

Tembok nie jg dbuat dgn batu n batu bata pjg yg kat tgh2 dia depa letak ketul2 batu n tanah...Kat dlm dia ada tangga n pintu so askar2 leh la naik turun, pi mai pi mai....Kubu pertahanan tembok nie ada byk function,yg leh senarai ada 3 seumpama nya la...1st sekali semestinya leh simpan MAKANAN2 hehehe penting tu n SENJATA2,xado kalo benda2 tu eden tak leh kato apo....alamatnya mati kebuluran iedak pun mati kena tembak....hikhikhiks......

2ndnya plak depa leh nyorok2 hehe tkut t org jahat nampak...tak pasai mati free tanpa bertarung kan...kan... n last 3rd punya depa leh berehat la alang2 dah letih...tembak2 rest la sat... nnnnnnnnnnn yang paling best nya depa bakar tahi serigala buat 'ISYARAT BAHAYA' hehe....ewwwwwww ucuknya.......

Ok dah habis cita....t kita cita g...eden carik k...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails