SWITSMILE

Wednesday, June 23, 2010

DERMATITIS ATOPIK or ECZEMA

ISOMIL Advance..


Permukaan muka baby yg gatal kerana keradangan


Penyakit keturunan (keadaan boleh bertambah buruk sampai leh bernanah...pic tu aku tak mau ambik...aku sendiri takut nak tgk..)

Owh baru aku tau apa benda alah tu, hmm bagus jugak ...sejak 2 menjak nie, banyak tui pembacaan aku, satu perkembangan buat aku, hehehe yg bestnya yg nie baca tak payah ambik EXAM..

DA atau Dermatitis Atopik adalah satu masalah keradangan kulit (GATAL) dia menyerang kanak2 dan juga org dewasa..

Kita dgr nama dia,bunyi macam biasaa aja kan, tp bila kita sendiri yg kena n alami, mmg kesian...dgn terrgaru2...pedih g...melupas...Penyakit nie tak ada ubat....juz kena jg aja...sebab ia mai dr keturnan...tak dari mak dari bapa....n yg penting penyakit nie mmg tak pernah maupun akan meragut nyawa sapa2. Cuma penyakit nie buat org tak selesa....dia jugak boleh mengangu tidor seseorg...oleh kerana miang gatal nya..

Penyakit nie jugak boleh ada kat seseorg baby dari kurang umur dia 12 bulan hingga mencecah umur 5 -6 tahun...tak pon berlarutan hingga dewasa..

Macam alergik la...dia tak bolek kena asap o habuk,sabun mandi, detergent cuci baju, softlan (pewngi pakaian, keadaan cuaca yg panas,miang rumput or bulu binatang) t gatai2,merah...

So jika baby anda ada penyakit begini, Doktor pasti akan syorkan supaya baby minum susu dari soya macam ISOMIL di atas...harga dia lebih kurang RM55.90.

Kena ingat kalu baby gatai2 berlanjutan jgn bagi mandi baby guna sabun tau, kalu ada lelehan susu tumpah lap kering, mandi pon lap kering2 dsetiap celah2 pelipat....tempat2 begitu lah akan jadi DA nie....lambat baik...kalu baik pon dia akan ada balik....kalo tak jaga..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails