SWITSMILE

Tuesday, June 8, 2010

KENALI PERSONALITI SI KECIL


Anak mummy seorg yg KUAT...g ENCEM...hahaha


Ramai budak2 kita tgk suka sgt bergadoh dgn adik beradik sendiri,tak kisah la abg dgn adik kew,kakak dgn abg kew...sebenarnya depa sedang bentuk pertalian depa sendiri..Sebab depa ni kdg2 punyai tabiat berkomunikasi dgn cara bergadoh...

Salu kita tgk salu anak 1st akan tlg adik dia...tp si adik akan kecewa sebab dia nak buat benda sendiri...nak BERDIKARI la konon...tp si abg nak tlg gak...huhuhuhu...

Biasanya anak mula mbesar dlm persekitaran yg selesa iaitu perhatian selalu dberi..


ANAK PERTAMA
>pintar
>bertanggungjawab
>berasa curiga n tidak pacaya
>rasa tak selamat
>cemburu
>mudah teruja
>sensitif
>autoritarianisme
>hasrat pencapaian diri

ANAK KEDUA
>berdikari
>agresif
>sukakan keseronokan
>suka berkawan
>boleh dpercayai dan dharapkan

ANAK KETIGA
>mudah mengalih perhatian
>mahukan ibubapa menunjukkan ksh syg
>cemburu
>berasa rendah diri
>berasa kekurangan

ANAK BONGSU
>rasa selamat
>yakin dr sendiri
>pemurah
>terlalu dmanjakan
>tidak matang
>persaingan adik beradik
>tidak bertangungjawab

4 comments:

  1. wahh,cam pakar keluarga la pulak..bagus pandangan sebegini....tapi tak semstinya macam tu kan???

    ReplyDelete
  2. hehe...betul2 tu dari sudut perhatian ajar..kalo dr segi saintifik nya...t eden cek k...

    ReplyDelete
  3. cissssss nie tipu..anak ke3 hensem cumil baik hati,pemurah,pemalu mcm mak dier,hebat,gagah perkasa ko mmg da boom :p

    ReplyDelete
  4. euw...ko mmg salu pasan pon hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails