SWITSMILE

Monday, November 29, 2010

NASI LEBIH TERUK DARI GULA

Aku memang bertekad kali nie....so banyak lah INFO aku baca tentang bab kesihatan....harap2 aku dapat buat apa yg aku nak buat ....kira macam AZAM la...walaupun tahun depan masih ada sebulan g....hehehehe....Nasib aku kurangkan pengambilan NASI tapi gula aku tak jaga plak macam na nie...ish ....meh kita layan INFO nie...

NASI LEBIH TERUK DARIPADA GULA

Sesudah perincian dibuat dan beberapa banyak penyangkalan diketengahkan, pakar-pakar makanan dan pemakanan telah secara senyap-senyap memperakui keburukan gula. Gula memberikan banyak kalori tanpa nutrien yang penting yang menolong menghadam dan menyerapnya.

Gula dirujuk sebagai kalori kosong. Satu gram membekalkan 4 kalori dengan nilai nutrisi sifar. Anda memperolehi apa disifatkan sebagai “api besar dengan asap yang banyak”. Asap itu adalah radikal-radikal bebas yang kemudiannya menyerang sel-sel lain menyebabkan degenerasi, penyakit dan penuaan.

Walaupun anda memerlukan glukos untuk menjadi bahanapi bagi metabolisma dan ‘peruntukan’ untuk tumbesaran dan kesihatan, anda memerlukannya bersama-sama antioksidan – galian dan vitamin antioksidan dan nutrien-phyto seperti klorofil, betakarotin dan astaxanthin.

Terdapat banyak asas dalam menyatakan kelemahan nasi seperti:

  1. nasi menjadi gula – kebanyakkannya.

Fakta ini tidak dapat disangkal oleh mana-mana perunding pemakanan. Nasi adalah kalori. Satu mangkuk nasi memiliki kalori bersamaan 10 sudu teh gula. 10 sudu teh! Tidak kira samada nasi putih, nasi perang atau nasi herba. Ia masih persaman kalori dalam 10 sudu kecil gula. Untuk mendapatkan 10 sudu teh gula yang sama, anda perlu memakan 10 mangkuk kangkong.

  1. nasi, sesudah dimakan mudah dan cepat dihadamkan menjadi gula.

Beras tidak dapat dihadamkan sebelum dimasak menjadi nasi. Bagaimanapun, selepas dimasak dan diserap ia menjadi gula dan mempengaruhi gula yang beredar dalam darah; dalam masa ½ jam seakan-akan sepantas yang berlaku sesudah anda memakan gula-gula.

  1. nasi tidak mengandungi banyak antioksidan.

Antioksidan adalah penting untuk penggunaan, pengendalian gula yang berkesan. Buah memiliki gula bergelar fruktos. Bagaimanapun buah-buahan tidaklah kosong kalari kerana mereka sarat dengan segala nutrien. Dengan itu, buah dan sayur atau ulam adalah makanan asli sebenar.

  1. nasi tidak mengandungi serat.

Serat kangkong memenuhi perut anda jauh lebih awal sebelum tahap gula naik dalam darah. Ini adalah disebabkan serat mengembang menjadi ‘ketulan’ besar memenuhi perut anda. Oleh sebab nasi tiada serat, anda menjadi penyumbat kalori kerana terpaksa makan banyak nasi sebelum ia mampu memenuhi perut anda.

  1. nasi tiada rasa/perisa.

Gula adalah manis. Ada had pada memakannya. Berapa sudu gula mampu anda makan sebelum menjadi loya dan memuntahkannya? Bolehkah anda bayangkan memakan 10 sudu teh gula dalam sekaligus? Berapa mangkuk nasi anda makan pada makan malam?

  1. nasi sentiasa menjadi sebahagian’ makan’ anda.

Sementara gula memenuhi makanan ringan sarapan dan minum petang atau pemanis dalam kopi anda, ia tidak menjadi sebahagian daripada ‘makan’ anda. Anda mampu mengambil 2-3 sudu kecil gula pada satu makan. Bagaimanapun anda mampu makan nilai bersamaan 2-3 mangkuk (20-30 sudu kecil) gula dalam satu makan. Saya selalu merasa hairan bila melihat seseorang biasanya memakan 4 mangkuk nasi (bersamaan 40 sudu kecil gula) di kedai ataupun warung dan kemudian semasa memesan teh tarik,”kurang manis! “.


TQ En.Mahadi Arifin (INFO)


Cara yg paling BERKESAN untuk DIET P3


CARA2 YG BERKESAN UNTUK MENGURUS KAN BADAN

Ha, kira dak quantity kalori dalam makanan kita tiap2 hari...hehehe...tak kira berat mesti naik, badan pasti mengembang ke kiri ke kanan di belakang di depan hehehe depan plak...silap..

Ha yg ni keperluan sehari untuk DIET kita dengan kadar nisbah 50% karbohidrat: 25%lemak: 25%protin Kcal/hari (KALORI).

Cadangan untuk pelangsingan&penurunan berat badan:

Pengambilan makan antara 800-1400 kcal sehari

Cadangan untuk pengekalan berat badan:

Pengambilan makanan antara 1500-1800 kcal sehari

BENDA YANG PERLU DIBUANG DARI DIET HARIAN

>>Karbohidrat berlebihan; nasi beras putih & roti putih (huhuhu aku salu makan roti GARDENIA ganti NASI tau2 ROTI pon tak leh makan gak - patut la berat aku tak turun )

>>Gula/sukros (Teh / Kopi pun tak boleh...kalo nak minum gak minum tanpa gula...hehehe teh tak pa la...kalo kopi tu tak boh gula...alamak kelat tu...kaw)

>>Makanan yang mengndungi lemak trans,lemak tepu & lemak tinggi(makanan beku) - macam nuget, ayam drummet

>>Sup dan sos berkrim

>>Bahan gorengan tenggelam;suhu tinggi (taukua, goreng pisang n etc)

BAHAN YANG PERLU DITAMBAH DALAM DIET HARIAN

>>Sayur dan buah segar@beku

>>Daging merah dan ikan

>>Makanan yang mengandungi lemak monotaktepu;minyak kelapa,zaitun dan kekacang

>>Roti ‘wholegrain’ ,nasi beras perang dan serat

>>Air mineral beralkali

Diet tak payah la teruk2 sangat...kebulur plak nanti...yg pasti nya SAKIT...jangan sampai memudaratkan diri dah la..

Saturday, November 27, 2010

jom kira kalori dalam makanan kita -P2

Kelmarin aku post entry pasai jumlah kalori yg kira perlukan setiap hari...and hari nie plak aku post pasai jumlah setiap kalori bagi setiap makanan yg kita makan...so senang kira kira n tau benda apa kita boleh makan banyak or sikit....hehehe

TQ NUTRITION...

Lemak 1 gram = 9 kalori

Karbohidrat 1 gram = 4 kalori

Protein 1 gram = 4 kalori

BIJIRAN

Bil

Makanan

Kalori (kal)

Lemak(g)

1

Nasi 1 ½ cawan (200g)

260

0

2

Nasi lemak sepinggan (230g)

400

13

3

Nasi goreng telur sepinggan (330g)

635

25

4

Nasi briyani sepinggan dan ayam (490g)

880

35

5

Nasi minyak sepinggan (245g)

445

12

6

Bubur nasi ayam semagkuk (595g)

215

7

7

Mee goreng sepinggan (400g)

660

21

8

Mee sup semangkuk (560g)

380

15

9

Mee hoon goreng sayuran sepinggan (365g)

550

17

10

Lor-mai-fan semangkuk (200g)

445

9

11

Roti putih 2 keping (60g)

156

0

12

Roti canai sekeping (60g)

190

6.5

13

Capati sekeping (60g)

180

5

14

Thosai sekeping (80g)

150

2

15

Pau ayam sebiji (85g)

203

2.2

16

Cornflakes kosong secawan (40g)

160

2

BUAH-BUAHAN

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Tembikai sepotong (130g)

20

0

2

Betik sepotong (120g)

45

0

3

Pisang emas 2 biji (100g)

76

0

4

Durian 5 ulas (190g)

64

1.5

5

Limau sebiji (150g)

42

0

6

Jambu batu ½ biji (120g)

55

0

7

Nenas sepotong (130g)

59

0

8

Epal sebiji (130g)

63

0

9

Ciku sebiji (65g)

44

0

10

Mangga sebiji (230g)

103

0.5

LAUK-PAUK

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Ikan kembung kari berkuah (80g)

85

3

2

Ikan tenggiri goreng bercili (55g)

142

10.5

3

Ikan kembung goreng (50g)

140

7

4

Ikan senangin masam masin berkuah(100g)

210

11

5

Daging lembu masak kari berkuah(90g)

130

5

6

Ayam kari dengan kulit berkuah(125g)

250

17

7

Ayam goreng peha(120g)

255

18

8

Ayam tandoori tanpa kulit (125g)

220

15

9

Sambal udang (40g)

70

5

10

Sambal sotong (45g)

55

3

11

Telur goreng (53g)

110

5

12

Taukua goreng (100g)

110

5

13

Tau hoo kukus (100g)

70

3

14

Kacang panggang dalam tin (50g)

40

0

MINUMAN

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Minuman berkarbonat (285g)

120

0

2

Minuman kotak (250g)

105

0

3

Minuman ‘O’ campur gula sesudu (5g)

20

0

SAYUR-SAYURAN

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Dalca sayur (80g)

75

3

2

Sayur campur (50g)

44

4

3

Kangkong goreng belacan (50g)

60

7

4

Kacang panjang goreng (50g)

40

2

5

Timun (80g)

13

0

6

Tomato (90g)

20

0

7

Pegaga (25g)

10

0

8

Kailan goreng (50g)

50

2.5

9

Terung goreng (50g)

40

2.5

KUIH-MUIH

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Kuih kasui dengan kelapa (100g)

160

1.7

2

Kuih lapis (90g)

130

1

3

Bingkai ubi kayu (100g)

220

4.5

4

Cekodok pisang (70g)

180

4.5

5

Popia goreng (50g)

130

6

6

Popia basah (50g)

95

3.5

7

Pisang goreng (65g)

170

7

8

Kek biasa (20g)

87

4

9

Karipap (40g)

130

6

10

Sandwich sardin (30g)

70

1.7

11

Bubur kacang (230g)

100

0.2

MAKANAN SEGERA

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Ayam goreng (60g)

130

9

2

Nugget (20g)

60

3

3

Kentang lecek (100g)

1

90

4

Coleslow (90g)

75

3.5

5

Burger keju (155g)

425

18

6

Kentang goreng (125g)

405

22

7

Sate ayam (15g)

35

2

8

Pizza keju (100g)

240

6

HASIL TENUSU

Bil

Makanan

Kalori (ka)

Lemak (g)

1

Susu tepung penuh krim (7g)

33

2

2

Susu tepung tanpa lemak (7g)

25

0

3

Aiskrim (90g)

390

12

4

Yogurt perisa buah (150g)

130

6

5

Yogurt rendah lemak (150g)

90

0

6

Susu pekat manis (21g)

71

2.5

7

Keju cheddar (18g)

58

4

8

Mentega (10g)

75

8

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails