SWITSMILE

Thursday, March 3, 2011

sejarah Menara Eiffel
















Aku kenai menara Eiffel ni melalui gambar2 percutian ....kalu tak aku pon tak tau...hehhehe
Menara nie ada sejarah dia tersendiri...meh kita layan..

Menara ni dibangun dalam rangka pekan Pameran Dunia n perayaan Revolusi Perancis, menara dengan bendera berkibar di puncaknya dirasmikan pada 31 Mac 1889. Even da bantahan n protes dr penduduk Paris n kalangan cerdik pandai (intelektual) selama dia dibangunkan, kerangka besi ni menjadi simbol kota Paris dan menarik lebih dari 6 juta pengunjung setiap tahun.

Orang yg mereka cipta (arkitek) menara ni plak bernama Gustave Eiffel, Maurice Koechlin dan Emile Nouguier serta Stephen Sauvestre.

Bahan2 untuk buat menara nie...ceh macam nak memasak plak...heheehe
Besi baja dalam bentuk bersilang dari 18.038 biji yang diperkuat dengan 2.500.000 paku. Kerangka dari karya Gustave Eiffel ini tahan angin dan walaupun bahannya dari besi, berat menara hanya 7.300 ton.

Tinggi dia plak kalo kira dari tanah sampai tiang bendera, tinggi dia 312.27 meter pada tahun 1889, lani 324 meter dengan antenanya (aerial)

Tiap2 7 tahun sekali kena cat dengan 50 ton cat. And tukang cat tu kena lah berbakat macam olahraga ...akrobatik ni...hehehe senang nak melentur badan kot...kan menara tu complicated sikit.

Menara nie akan menjadi seorang GADIS ("Gadis Besi")bila dia diterangi dengan 352 projektor 1.000 watts dan berkedip setiap sengah jam pada waktu malam dengan 20.000 bola lampu dan 800 lampu disko.

Supaya menara ni kelihatannya lebih hidup, 4 lampu laser xenon 6.000 watts pusing2 kat puncak menara.

Ha jumlah tangga plak...adoi tak larat nak krabat kalo bagitau pon....huhuhuhu...
1.665 tangga bagi pengunjung yang suka nak exercise..hehehe. Ada 2 biji lift yang naik ke tingkat dua.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails